Razmatranje za 20. dan korizme: Bog je s nama

Objavljeno: 24. ožujka 2014.

RAZMATRANJE ZA DVADESETI DAN KORIZME:

Bog je s nama

Ima jedan latinski himan, drag katolicima u euharistijskoj pobožnosti, koji osvjetljava povezanost između Euharistije i križa, Ave verum. Nastao u 13. stoljeću kao pratnja kod podizanja hostije u misi, jako dobro pristaje kao pozdrav Kristovu uzdignuću na križ. Nema više od pet rečenica, ali ima pregršt sadržaja:

Zdravo, Tijelo, porođeno

Ko plod tijela Djevinog,

Ispaćeno, prineseno

Zarad ljudstva čitavog,

Koje livaš, probodeno,

Krvi i vodu s boka svog,

Budi nama podijeljeno

U čas boja samrtnog!

Isuse slatki, Prepun miline,

Isuse, Marijin Sine!

Prvi vers nam pruža ključ za razumijevanje svih ostalih. Berengar iz Toursa negirao je ralnu Kristovu prisutnost u znaku kruha, ograničavajući je na samo simboličku prisutnost. Za uklanjanje bilo kakvog povoda za ovu herezu, potrebno je započeti od potvrde potpunog identiteta između euharistijskog i povijesnog Isusa. Kristovo tijelo prisutno na oltaru definirano je kao “istinsko-stvarno” (verum corpus), kako bi se razlikovalo od tijela čisto “simboličkog” ili tijela “mističnog” koje je Crkva. Svi izrazi koji potom slijde odnose se na zemaljskog Isusa: rođenje od Marije, muka, smrt, proboden bok. Autor se zaustavlja na ovom mjestu; odriče se spomenuti uskrsnuća, jer bi moglo iznova sugerirati na proslavljeno i duhovno tijelo, i dakle ne dovoljno “stvarno-realno”.

Teologija se danas vraća na jednu uravnoteženu viziju identiteta između Kristova povijesnog tijela i onog euharistijskog i inzistira na sakramentalnom, nematerijalnom karakteru, (iako je stvaran i bitan) Kristove prisutnosti u Oltarskom sakramentu. Započinjući od ovih različitih naglasaka, ostaje netaknuta temeljna istina potvrđena u himnu. Isus rođen od Marije u Betlehemu, isti je onaj “koji je prošao zemljom čineći dobro” (Dj 10,38), koji je umro na križu i treći dan uskrsnuo, kao onaj koji je danas u prisutan svijetu, ne u nekoj nejasnoj duhovnoj prisutnosti, ili kao što neku kažu, u njegovu “uzroku”. Euharistija je Božji izum da ostane zauvijek Emanuel, Bog s nama.

Ta prisutnost nije jamstvo ili garancija samo za Crkvu, već za cijeli svijet. “Bog je s nama!” Ova nam rečenica ulijeva strah i skoro je se ne usuđujemo izgovoriti. Ponekad joj se daje isključujući smisao: Bog je “s nama”, što znači ne s drugima, štoviše “protiv” drugih, protiv naših neprijatelja. Ali s Kristovim dolaskom sve je postalo univerzalno. “Jer Bog je u Kristu svijet sa sobom pomirio ne ubrajajući im opačina njihovih i polažući u nas riječ pomirenja” (2Kor 5,19). Cijeli svijet, ne samo neki njegov dio; sve ljude, ne samo jedan narod.

“Bog je s nama”, to jest na strani čovjeka, njegov prijatelj i saveznik, protiv sila zla. Jedini je koji sve utjelovljuje i koji je uvijek na strani dobra, a protiv zla.

Padre Reniero Cantalamessa


Za potrebnike našeg vremena

Družba sestara milosrdnica sv. Vinka Paulskoga – Zagreb

Kroz svoju dugu povijest sestre su u Hrvatskoj i diljem svijeta razvile plodnu socijalno-karitativnu i odgojno-obrazovnu djelatnost. U tu svrhu podizale su bolnice i domove za njegu bolesnika i staraca, te dječje vrtiće, pučke i razne druge škole za odgoj djece i mladih.

Danas Družba ima oko 650 sestara u 12 zemalja svijeta: Hrvatska, BiH, Srbija, Crna Gora, Bugarska, Italija, Njemačka, Austrija, Kanada, Argentina, Paragvaj i Salomonski Otoci.

Ma gdje bile, sestre se danomice trude sačuvati izvorni duh Družbe, te iz ljubavi prema Bogu otvarati svoje srce potrebnicima našeg vremena.

Pročitaj više

Ustanove

Milosrdna ljubav osvaja svijet

Djelatnost

U skladu s poslanjem Družbe ‒ širiti milosrdnu ljubav, sestre nastoje služiti svim potrebnicima a posebice siromasima. Zato su u izazovima vremena maštovite u ljubavi te prema svojim mogućnostima nastoje biti osjetljive ne samo na stare već i na nove oblike siromaštva.

Djelotvornom snagom ljubavi, praštanja i pomirenja sestre nastoje izgraditi u pravdi svijet, koji pruža nove i bolje mogućnosti, te se trude uvijek i u svim prilikama promicati dostojanstvo ljudske osobe.

Da bi bolje i potpunije postigla svrhu apostolata i apostolskog poslanja Družba je osnivala vlastite ustanove njegujući u njima duh utemeljiteljâ.

Na području Hrvatske djeluju ove ustanove: